Wednesday, February 25, 2009

Mujaddara- thanks k.ina :)

Assalamu'alaikum wrt...

Actually resipi ni saya dapat dari Kak Ina.. Semalam bertandang ke rumahnya untuk membeli hand wash yang pernah beliau promosikan baru-baru ni dalam blog beliau (sweileh with luv).
Kak Ina pun cerita pada saya yang dia buat nasi kcg dal..namanya Mujaddara. Makanan arab.. Kak Ina bgtau saya org Arab panggil juga nasi ni nasi orang miskin.."sebab hanya makan nasi dengan kacang dal..hihii.. tp kita tak miskinlah sebab ada lauk gulai ayam kari!" heh..

Kak Ina sempatlah jamu saya untuk rasa resipi baru yg dipelajari ni..erm, memang best!ala-ala ns minyak gitu.. uwais, hanin suka sangat.Termasuk kak Yaya pun nak saya suapkan..kak yaya ni tak lepaskan peluang nak bermanja dengan saya..dulu saya pernah jaga dia juga bila ummi dan abinya ada hal diluar (shopping..keh3x). Mungkin yaya masih ingat waktu itu..hiii... terharu saya..hii..;)
*'puteri' Sofiya a.k.a yaya*

maka, hari ni saya pun trylah buat Mujaddara ni...alhamdulillah.. Hubby kata Marvellous! heh..yeke bang.. yg penting abg happy! alhamdulillah.. Anda boleh mencubanya juga. ringkas je. Selain makanan ini sangat berkhasiat! kata kak Ina ada zat besi lagi.. =) Anda boleh rujuk Kak Ina kalu nak resipinya..hehe.. (sebab idea dr Kak Ina) ;)


*ini dia mujaddara yg terhasil.. anda boleh makan bersama kari daging atau ayam dan ulam-ulaman.. :)* Jom makan!


seronok memasak ;)

3 comments:

Ain Mardhiah said...

nak test jugak la nanti.. ^_^

ahl mujahideen wa syuhadaa' said...

memeng best dan berkhasiat!! saya dah cuba buat hari nih.. sesuailah kepada warga sweileh yg berpendapatan sederhana..hehehe

Unknown said...

cuba-cuba jgn tak cuba.. silakan ainul..:) dh dpt resipinya?
camni:
-tumis bawang putih,halia,jintan manis&putih (sume tumbuk halus)dgn minyak @ marjerin.
-then masukkan kacang dal yg telah direndam@direbus dan kunyit sikit, garam secukup rs.
-masukkan beras, goreng sebentar
-last sekali masukkan air tanak seperti biasa.
ringkas kan?
selamat mencuba!

:: Mutiara Kata ::

“Apabila kau ingin berteman janganlah kerana kelebihannya, kerana mungkin dengan 1 kelemahannya kau akan menjauhinya. Andai kau ingin berteman janganlah kerana kebaikannya kerana dengan 1 keburukannya kau akan membencinya. Andai kau ingin bersahabat janganlah kerana ilmunya kerana apabila dia buntu kau akan memfitnahnya. Andai kau ingin berkawan janganlah kerana sifat cerianya kerana dia tak pandai menceriakan mungkin akan menyalahkannya. Andai kau ingin bersahabat terimalah dia seadanya kerana dia juga manusia biasa.”