Saturday, February 28, 2009

sejuk..hujan ..salji.. Ikan Masin + nasi Putih

assalamu'alaikum wrt..
Cuaca sangat sejuk hari ni, alhamdulillah turun juga salji akhirnya walaupun tidaklah berapa lebat. malam ini masih hujan dan mungkin salji akan turun kembali... salji yg tadi mula mencair, memang buatkan cuaca terasa amatlah sejuknya. Terasa sengal2 menusuk di tulang temulang.. Sehingga esok pun dijangka masih hujan...Moga Allah kekalkan kesihatan kami.. :)

Kerana kesejukan saya mula rasa malas nak mengadap internet, walhal siaran TV di rumah pula 'no signal'. dari semalam sejak turunnya hujan.. Selalu saja hadapi keadaan ini. yang peliknya rumah jiran2 atas ok pulak.. tanya Ain, rumahnya ok je ada je channel..huhu.. takpelah Allah nak saya buat perkara lain.. ada hikmahnya tu.. saya pasrah.. ;)

Sejuk2 macam ni, memang sedap kalu dapat makan nasi putih panas bersama lauk ikan masin goreng beserta ulam timun & tomato cicah sos cili & kicap, kan? nak tahu apa saya buat pagi tadi..? selepas subuh, tetiba sangat nak makan sajian tersebut. saya terus ke dapur dan masak! haha.. tak pernah saya buat. (bukan sebab takde lauk ayam daging dirumah, tapi kalu dah teringin..) Teringat pula masa saya dalam darjah satu (atau 2 atau 3). masa tu musim tengkujuh, hujan turun tak berhenti2.. keadaan kami sekeluarga waktu tu taklah se'stable' sekarang. Maklumlah Abah hanya peneroka Felda (dulu ekonomi blum maju).Pendapatan agak rendah. Dengan hujan yg lebat ditambah pula tiada kereta untuk ke kedai, jadi Abah tak dapat sediakan kami lauk hari tu. mak sempat masakkan nasi je. Saya dan kembar saya yg agak lapar waktu tu, dek pernah dengar cerita dari Mak dan Abah yg orang2 dulu pernah makan nasi dgn garam, kami pun amik garam test makan dengan nasi! asal alas perutlah.. takkan saya lupa waktu tu. ;)

Alhamdulillah bila dikenang2 kembali, terasa sangat diri ini beruntung.. Allah telah kurniakan nikmat dan rezkiNya pada saya sekeluarga.. dah boleh rasa banyak jenis makanan.. Dan kini di bumi Anbiya' Allah berikan saya merasai makanan2 tradisional arab pula.. Ya rabb aku sangat2 bersyukur padaMu.. Jadikan aku dikalangan orang2 yang bersyukur..amiin.


***************************************
Note: Abg, study jangan tak study..teruskan usahamu.. harap abg diberi kekuatan hadapi cabaran sejuk bersalji ni... 1 week to go je imtihan kafa'ah@kifayah abg tu..chayok2x!!

5 comments:

Anonymous said...

thanks a lot 4 ur warm supports my dear..rabbi yassir wa la tua'ssir..

FirJah said...

erm sedapnya time hujan makan nasi+ikan masin..
kami kekecik dulu gitu jugak .. hidup tak seberapa berbanding nikmat sekarang..alhmdulillah.
kelmarin pun saya makan ikan masin+nasi panas..sedap...nikmat walaupun ia hanya ikan masin..
tp my hubby mmg dr kecik tak makan semua benda kecuali ayam..so saya makan sensorang je & hubby makan lauk ayam..erm sedapnyaaa ikan masin.hehe

FirJah said...

lupa nak wish utk insan yang bakal menghadapi exam.. maa' taufiq wan najah..

Unknown said...

to abu uwais:InsyaAllah Abg, doa kami sentiasa mengiringimu...

to FirJah: sesekali kenangkan kembali zaman lalu...;) syukur..syukur..

syukran ukhti. =)

Anonymous said...

salam...

ayu.. sedapnya... akak pun minggu lepas baru je makan ikan terubuk masin.. student bagi... baru balik dari sarawak.. fresh betul.. sedap.. sedap..

utk najib.. tamniyati laka bittaufiq wannajah...

:: Mutiara Kata ::

“Apabila kau ingin berteman janganlah kerana kelebihannya, kerana mungkin dengan 1 kelemahannya kau akan menjauhinya. Andai kau ingin berteman janganlah kerana kebaikannya kerana dengan 1 keburukannya kau akan membencinya. Andai kau ingin bersahabat janganlah kerana ilmunya kerana apabila dia buntu kau akan memfitnahnya. Andai kau ingin berkawan janganlah kerana sifat cerianya kerana dia tak pandai menceriakan mungkin akan menyalahkannya. Andai kau ingin bersahabat terimalah dia seadanya kerana dia juga manusia biasa.”