Thursday, July 2, 2009

:: TURKEY TRIP 1 (ANTAKYA, KONYA, BURSA, KAYSERI) ::

Assalamu'alaikum wrt...

Alhamdulillah setelah berehat sekian lama (lama ke) saya mahu mulakan sedikit pengembaraan kami sekeluarga bersama sahabat2 dan adik2 Irbid ke bumi Turkey yang penuh dengan sejarahnya tersendiri, antara negara yang sangat menarik dan sungguh istimewa!

Dengan IzinNya kami sekeluarga dapat juga menyertai trip ini yang dikelolakan oleh pihak HZTours oleh kedua-dua pengarahnya Ust Hazimin dan Ust Zaid. Mereka jug turut membawa zaujah dan anak msing-masing. Perkenalan baru antara saya dan zaujah mereka. Memang bagus dan banyak manfaatnya kami rasai bila berjaulah bersama-sama di bawah satu trip sebegini.. Lebih terasa selamat dan peluang ke banyak tempat lebih luas.

Perjalanan kami selama 9 hari bermula 19HB Jun dan berakhir pada 28HB Jun 2009, menaiki bas Sahara yang dipandu oleh Abu Tameer. Tiba di Amman untuk mengambil kami dan seterusnya bergerak ke Irbid mengambil adik-adik (JUST dan YARMOUK) yang turut mengikuti trip ini.

Maka bermulalah jaulah kami menuju ke Turkey... Perhentian pertama kami adalah bumi syam, Syria. Kami berhenti makan malam di salah satu Restoran "mat'am wa mandi" di tengah bandar Dimasyq. Sajian 'Mandi' sememangnya best dan bertambah seronok kerana kami makan bersama-sama dalam satu dulang besar.. merapatkan ukhuwwah insyaAllah!


Malam itu kami hanya bermalam di Hotel 'Sahara' yang sentiasa bergerak menerjah malam yang sunyi.. Sehinggalah kami tiba di sempadan Syria-Turkey (Halab) berhenti untuk hal-hal immigration dan berhenti minum pagi di sempadan Turkey-Syria (HATAY).. Bersarapan Roti, Syurbah Best dan Cay@tea!

Selamat datang ke Turkey


sempat bergambar di galeri hatay Sofrasi


TURKEY
Di Turkey, kami sempat melawat 7 buah tempat iaitu: Antakya, Konya, Adana, Bursa, Istanbul, Kapadokya dan Kayseri. Tapi saya tak banyak ingat sangat nama-nama daerah yg kami singgah, maklum dengan kepenatan dan melayan kerenah anak, saya selalu ketinggalan utk beri perhatian pada penerangan pengelola..huhu.. terpaksalah saya skip tempat2 tersebut dan hanya masukkan beberapa tempat yang saya ingat..hihii.. insyaAllah boleh rujuk pada blog K.ina atau K.siti atau adik2 Irbid lain.. ;)


ANTAKYA


Masjid habibunnajar tertua

Di Antakya, destinasi pertama jelajah kami, adalah ziarah masjid Habibunnajar iaitu masjid tertua di sana. Di dalamnya terdapat beberapa maqam sahabat. (sungguh lupa siapa).


sempat berbual & bergambar dengan 2 org makcik di depan masjid ;)


KONYA
Konya adalah sebuah kota di pusat Anatolia di Turki yang memiliki nama yang dilindungi selama berabad-abad.

Yang paling penting dalam kunjungan ke tempat Konya adalah makam mevlana yg besar, yang berpuisi mystic cara sufism dan Pengasas kepada Whirling Darwis. Selain itu ada Karatay Medrese, yang merupakan sekolah teologi keramik yg telah dijadikan sebagai museum, Alaaddin Masjid Keykubat dari abad 12 dan Ince Minare (Thin Minaret) Masjid. Klik sini.

Di Konya, kami bermalam di Hotel Petek dan sebahagiannya menetap di Hotel Ulusan, hanya berdekatan hotel kami. Sebelum makan malam di Mevlevi Sofrasi, kami melawat Muzium Maulana (Mevlana) dan berpeluang menyaksikan Zikir sufi atau Zikir Mevlana di Mevlana Cultural Markeze (Muzium tu berada dalamnya). Kalau sebelum ini, kami hanya dapat lihat di kaca TV tapi kali ini kami dapat melihat secara live bagaimana zikir ini dimainkan bersama satu tarian unik saya kira.






Esoknya kami melawat pula di salah satu camii (masjid) iaitu Ince Minare (Thin Minaret) Masjid. (yeker namanya..?) dan Aladdin Park yang sangat cantik, penuh dengan bunga-bunga yang berbagai warna. Kami tak sempat ikut rombongan ke tempat lain, terpaksa berhenti di satu tempat duduk sebab masa tu Uwais sedang meragam (menangis mahu tidur). jadi saya dan abinya terpaksalah tidurkannya dulu. saya terpaksa menyusukannya dahulu. Alhamdulillah lepas agak lama juga, uwais dah reda. Sempat juga kami snap beberapa keping gambar di taman tersebut. Keadaan di situ panas terik, mungkin sebab tu Uwais pun tak selesa, tambah mengantuknya lagi.. huhu.. sabar je.. :)

salah satu bngunan tinggalan sejarah.. seakan UFO ;)

Aladdin Park


Pastu pergi ke Muzium yang dahulunya adalah sebuah madrasah.. Didalam tu terdapat beberapa peninggalan bahan-bahan sejarah lama seperti alat mengesan qiblat, ukiran-ukiran patung dan sebagainya.

hadapan muzium

Then melawat masjid Serafiddin yg berdekatan. Kami makan tengahari di restoran Lokanta Safi. Makan nasi Pilaf yang rasanya seakan nasi dagang bersama ulam-ulaman dan berbagai jenis lauk-pauk. erm, sungguh menyelerakan. Kalau nak tahu, di sini (turkey) nasinya hanyalah sepinggan kecil saja manakala lauk-pauk pula pelbagai. memang diet yg best lah! hihii..


Lepas makan, kami ke satu masjid. (Allah..lupa lg namanya..) Dalamnya ada muzium dan maqam-maqam.
di luar masjid tersebut..

Lepas Solat di salah satu masjid

BURSA

Di Bursa kami singgah di satu taman yg tersusun dihiasi pancutan air yg menarik. Sesuai dengan gelarannya Green Bursa, yang berasal dari Kebun dan Taman yang hijau. Bursa juga terkenal dengan pusat pembuatan sutera di mana di sini terdapat satu bazar sutera yg menjual khusus pelbagai jenis kain yg dibuat dari sutera. Di sini kami sempat beli satu bantal je buat anak teruna kami.hihii.. (sebab lupa bawa bantalnya dr Sweileh). Tak lupa di sini juga ada menjual rempah dan herba tradisional dan kami sempat beli 1 jenis teh herba asli sebagai kenangan.


Sebelum tu, kami ziarah Yesil Cami a.k.a Green Mosque (masjid hijau) yg terletak bersebelahan dengan bazar tersebut. Masjid ini diakatakan antara masjid yang tercantik dan indah dekorasi dan seni binanya. Memang cantik! terdapat beberapa ukiran lama dan ayat2 al-Qur'an yang indah diukir di sepanjang dinding masjid. Di tengah-tengahnya terdapat kolam kecil yg ditengahnya ada pancutan air. Memang ada sedikit kelainan saya bandingkan dengan masjid2 yg kami singgah sepanjang trip ini.

dalam masjid hijau

ukiran di salah satu pintu masuk masjid

Sebelum singgah di sini, kami sepatutnya menaiki cable car di Uludag tapi disebabkan cable car sedang di dalam pembaik pulihan, jadi ianya ditutup buat sementara waktu. Kalau naik cable car ni memang kita akan nampaklah kota Bursa keseluruhannya dari atas. pasti menarik! tapi tiada rezki kami waktu itu.. :) all about Bursa, klik sini..


KAYSERI

Kayseri adalah daerah asal kelahiran Presiden Turkey sekarang iaitu Abdullah Gul. Kami just ambil gambar je sekitar taman di situ.. saya dah rasa penat masa tu nk jalan jauh lagi. ;) boleh klik sini all about Kayseri..




Ok, Istanbul dan Cappadocia, To Be Continue... terasa pening-pening dah... huhu

No comments:

:: Mutiara Kata ::

“Apabila kau ingin berteman janganlah kerana kelebihannya, kerana mungkin dengan 1 kelemahannya kau akan menjauhinya. Andai kau ingin berteman janganlah kerana kebaikannya kerana dengan 1 keburukannya kau akan membencinya. Andai kau ingin bersahabat janganlah kerana ilmunya kerana apabila dia buntu kau akan memfitnahnya. Andai kau ingin berkawan janganlah kerana sifat cerianya kerana dia tak pandai menceriakan mungkin akan menyalahkannya. Andai kau ingin bersahabat terimalah dia seadanya kerana dia juga manusia biasa.”