Monday, July 13, 2009

:: ISTANBUL & CAPPADOCIA ::

Assalamu'alaikum wrt..

Untuk Entry Istanbul dan Cappadocia ni, saya terpaksa link kan saja dari sahabat2 saya yang sama berjaulah baru-baru ini. Saya kongsikan sedikit gambar2 sepanjang di sana.. Link dari Kak Ina dan adik Zulaikha.. :) Keadaan diri sekarang tidal mengizinkan saya menghadap lama di depan pc.. huhu

ISTANBUL
Destinasi yg kami tunggu2 dan pastinya meninggalkan kenangan yg sangat manis. Bandarnya yg sangat bersih dan menarik, buat saya tidak akan lupa selamanya. Kami di sini selama 3 hari 2 malam. paling lama berbanding bandar2 lain yg kami singgah. Banyak tempat sejarah yang kami lawati tinggalan Islam Kerajaan Turki Uthmaniyyah ketika dahulu.. Turkey sememangnya terkenal dengan masjid-masjid sejarah yang banyak. sangat senang dan mudah bertemu masjid dimana-mana bahkan ianya hanya berdekatan saja antara masjid-masjid disana. Banyak pengalaman dan pengajran dapat diambil hasil dari peninggalan-peninggalan sejarah ini. Boleh lihat di mana runtuhnya kerajaan Uthmaniyyah dek kerana hanya dikuasai oleh harta kekayaan dan materialistik semata-mata.

Saya amat ternanti-nanti untuk ziarah maqam Sultan Muhammad Al-fateh yang saya banyak dengar kisahnya dari salah satu blogger sebelum ini. Saya mula tertarik untuk kenali beliau. Seorang pemuda yang berjaya menawan Kota Istanbul tika usianya masih awal 20-an. Dan mangkatnya beliau juga pada usia yg sangat muda, iaitu pada usia 27 tahun. Seorang yang amat berani dan bijak saya kira. ceritanya di sini..


Maqam Al-Fateh

Selain itu, kami juga sempat lawat masjid Sultanahmet atau Masjid Biru (Blue Mosque). Memang teruja lihat masjid ni lebih-lebih lagi pada waktu malam. Lagi tempat, Grand Bazaar, Spice Bazaar, Eminonu, naik feri rentas laut Bosphorus, naik cable car, Topkapi Palace, Muzium Ayasofea etc.. Cerita selanjutnya boleh tengok di blog Zulaika.... (thanks ika) dan di sini..

Blue Mosque

Hadapan Blue Mosque

Kapali Carsi (Grand Bazar)

Dalam Topkapi Palace

Spice Bazar


Selat Bosphorus

bergambar atas puncak



Erm, kalau ada rezeki kami nak ke sini lagi.. ;)

CAPPADOCIA
Di Cappadocia kami bermalam di Hotel Nature Cave park selama satu malam saja. Tempat ini terkenal kerana keunikan bentuk muka buminya yang mungkin tidak terdapat di tempat lain.Kami dibawa ke tempat tersebut oleh tourist guide Turki.

Cappadocia juga bermaksud The Beautiful of Horses. Sejarahnya boleh di baca di sini.. dan di sini..

Boleh baca selanjutnya di laman K.Ina.. (thanks k.ina)


Actually saya dah buatkan satu video klip utk kembara Turkey ni tapi disebabkan tak dapat di upload di youtube (terlalu pjg saya buat..hiii), malanya tak dapat saya publishkan di sini.. ;)

4 comments:

almuhsineen said...

salam kak ayu

pekaba?sehat?org dlm prut sht jugak x?hehe..akhirnye kak ayu pun dh hbs cte psl turki..ika pon nak g turki lg jugak.hehe

Unknown said...

wslm ika..

alhamdulillah.. camnilah org tgh awal2 pregnant.. ;)bby dlm perut ok..umminya yg kdg2 tak ok..huhu

akk abis cerita pun sbb ika dh tolong akk..haha.. mmg..rasa nak g lagi! istanbul!! tak puas rasanya ..hihii

ABU LUQMAN said...

Assalamualaikum dan Salam Ukhuwah
Turki memang cantik. Kalau Ummu Uwais rasa nak pergi lagi, maka saya lebih lebih lagi nak pergi sebab masa saya pergi dulu tak banyak tempat yang kami lawat. Yalah- pergi naik kapalterbang manalah nak jumpa tempat2 ni

Unknown said...

Wa'alaikumussalam ustaz..
betul ustaz..kami yg pergi hari tu, rata-rata rasa x cukup puas dan nak g lagi kalu diizinkan suatu hari nanti.. :D mmg cantik dan tak rugi kalau pergi! insyaAllah..

:: Mutiara Kata ::

“Apabila kau ingin berteman janganlah kerana kelebihannya, kerana mungkin dengan 1 kelemahannya kau akan menjauhinya. Andai kau ingin berteman janganlah kerana kebaikannya kerana dengan 1 keburukannya kau akan membencinya. Andai kau ingin bersahabat janganlah kerana ilmunya kerana apabila dia buntu kau akan memfitnahnya. Andai kau ingin berkawan janganlah kerana sifat cerianya kerana dia tak pandai menceriakan mungkin akan menyalahkannya. Andai kau ingin bersahabat terimalah dia seadanya kerana dia juga manusia biasa.”