Sunday, July 12, 2009

:: IDAM ::

Idam.. perkara biasa bagi yang di awal pregnant.. Saya juga tak terlepas.. Kalau hari-hari yg lepas, saya idamkan makan nasi putih panas bersama ayam goreng dan kicap manis malaysia, rasa nak makan sosej cicah sos thailand, hari ni saya idan pula makan buah bersama kuah rojak! huhu..

pagi tadi saya gagahkan juga ke dapur untuk buat kuah rojak saya tu! (resipi sendiri) hihii.. tengaharinya saya potong buah epal dan makan bersama kuah rojak tu! Kuar rumah jap (kebetulan bawang dah abis nak masak utk lunch), saya beli sekali buah pear muda! potong, campur sekali dalam kuah rojak! yum2x.. alhamdulillah.. walaupun idam tapi setakat ni saya boleh lagi menahannya especially bila idam makanan Malaysia yg takkan dapat di sini..huhu.. sambal tempoyak, ulam2 raja etc.. sabar ye ummi.. ;)

Kalau nasi, saya tak berapa selera sebenarnya nak makan sekarang. nasi arab ke nasi Malaysia ke.. ntahlah..tapi terpaksa juga ambil sebabnya nanti perut masuk angin, gastrik pula.. saya lebih suka makan mee2 basah.. macam mee bandung, rebus, laksa, tomyam, sup etc.. Pening loya kali ini pula lain sedikit dari tika saya mengandungkan uwais dulu..

Saat-saat begini, menuntut pengorbanan dan kesabaran sang suami tercinta dalam urusan rumahtangga.. banyak kerja-kerja harian saya terganggu kerana masalah kesihatan ni. Hubby lah yang banyak membantu dalam segala kerja rumah.. Dalam detik2 begini sememangnya menuntut nilai "ta'awwun"(bantu-membantu) suami isteri demi urusan rumahtangga berjalan baik.. Moga Allah membalas sebaik2 balasan buatmu..

Alhamdulillah hubby dah mula rajin ke dapur, memasak untuk kami.. (saya bantu juga sikit2) saya tak boleh bau wap nasi, bawang seumpamanya ketika ini.. Sambil2 tu saya ajar sikit2 apa yang hubby kurang tahu untuk masak menu tertentu.. (kiranya saya dah dapat rasalah masakan dari air tangan suami sendiri..:) erm, boleh tahan..:D mungkin semangatnya untuk memasak semakin bertambah bila termasuk dalam group yg menang Iron Chef Amman baru-baru ni.. hihii.. chayok2x abi!

2 comments:

Ilyana Ar Razi said...

sabar yek,

biasa la mengidam tu. kalau ada pape yg teringin sangattttttttt bgtahu la akak.

jaga kesihatan dan byk rehat.

doa utk baby girl yer... hihihi

Unknown said...

insyaAllah kak..

erm, ada nnt ayu khabarkn..hihii

thanks a lot!:)

:: Mutiara Kata ::

“Apabila kau ingin berteman janganlah kerana kelebihannya, kerana mungkin dengan 1 kelemahannya kau akan menjauhinya. Andai kau ingin berteman janganlah kerana kebaikannya kerana dengan 1 keburukannya kau akan membencinya. Andai kau ingin bersahabat janganlah kerana ilmunya kerana apabila dia buntu kau akan memfitnahnya. Andai kau ingin berkawan janganlah kerana sifat cerianya kerana dia tak pandai menceriakan mungkin akan menyalahkannya. Andai kau ingin bersahabat terimalah dia seadanya kerana dia juga manusia biasa.”