Tuesday, August 25, 2009

:: BUAH TANGAN UNTUK UWAIS ::

Alhamdulillah.. kini Uwais Amzar dah pun masuk 1 tahun 8 Bulan.. Cepat je masa berlalu.. Semakin cepat masanya membesar, semakin debarlah ummi dan abinya dalam cabaran mendidik dan membimbingnya ke arah jalan yg dicintaiNYA.. :) Setiap waktunya pasti memerlukan ujian minda dan fizikal sementelah anak-anak seusia, perkembangannya amat cepat. Tiap hari ada sahaja perkara baru yang mereka akan belajar melalui penglihatan serta pengamatan daripada orang sekeliling terutama ibu bapanya..

Ahad lepas, Uwais menerima kedatangan kawan barunya yang tiba dari Malaysia (adik Irfan) anak kepada Ust Nasir dan Yana. Dan bersama-sama mereka, ada buah tangan dari keluarga abg Ammar Haziqi, temannya ketika di Malaysia lagi. Ummu Ammar dan Abu Ammar yang sangat baik hati belikan 2 jenis Kupiah dan buku Iqra' untuk digunakan sepanjang Uwais berada di sini. Jazakumullah atas kiriman yang sangat berharga ni! Uwais ternyata amat sukakannya! Tak payah suruh pakai pun, nak pakai sendiri. Nak ngaji, amik sendiri tunjuk pada Ummi Abi minta ajarkan. Alhamdulillah.. Terima kasih tak terhingga juga buat Yana sefamily yang sanggup bersusah payah membawa barangan kiriman itu! Allahu yubarik 'alaikum..!

Uwais sukakannya..!

Buku Iqra' Cara Cepat Belajar baca Al-Qur'an (bhgn 1)


Baru-baru ini saya dapat satu laman web dari K.Ina Sweileh Family katanya bagus untuk Uwais. Nama lamannya Starfall. Saya ajak Uwais duduk bersama saya dan saya tunjukkan padanya laman ni. Saya buka beberapa huruf abc, ternyata dia suka sangat dan dapat ikut sebutan yang diajar. Laman pembelajaran kanak-kanak ni ada pelbagai segmen dan terdapat pelbagai lagu serta animasi bagi tidak membosankan kanak-kanak dan mudah untuk 'catch up' nya. :D saya pun seronok tengok..hhehee..


Dan sebenarnya Ummu Ammar juga ada kirimkan sekali buku-buku hasil tulisan Ust hasrizal (saifulIslam) yang saya pesan belikan ketika Pesta Buku Antarabangsa berlangsung di PWTC dulu. Dulu pinjam je buku yg pertama tu (aku terima nikahnya) dari mama hanin, kini dah ada sendiri baru puas nak baca..hehe.. nak kena baca habis cepat.. 'kakak-kakak' saya kt sini dh cop nak baca juga.. ;)

bacaan santai tika boring2.. :) korek rahsia bahagia rumahtangga.. ;)

Terima Kasih Kak Shila (ummu ammar) dan juga Ummu Irfan (Yana) sekeluarga atas bantuan kalian. Allah jua sebaik2 ganjaran.. :)


uhibbukum fillah insyaAllah..
~ummu uwais~

4 comments:

Anonymous said...

wah,wah,wah, uwais dah start baca iqra', nanti boleh ajar k Yaya. :)

Unknown said...

Yelah tu.. ;) k.Yaya lah ajar uwais.. ok? hehe. Uwais ni start ikut2 je..

ummu ammar said...

salam...

hmm.. seronoknya tengok uwais pakai kopiah tu.. comel sgt.. muat ke longgar... risau gak ni...

uwais.. ngaji rajin2 yer... biar pandai macam abinya... abang ammar pun suka mengaji.. lagi2 klu dibaca berlagu mmg seronok.. mcm2 lagu alif ba ta dia hafaz... doa makan pun dia dah pandai baca... tp minta maaflah uwais.. kena baca iqra' lama... ummu ammar tak sempat nk belikan yang baru utk uwais... so.. don't judge the book by its cover yer.. yang penting isi dalamnay.. hehehehe...

Apa pun.. moga bayt amzar gembira dgn kiriman yg diberi.. dan moga bermanfaat...insyaAllah

Unknown said...

ummu ammar,

:) alhamdulillah.. terima kasih byk2 atas kirimannya..

ok je kupiahnya.. sedang molek kata org.. ;)

xpe jer pn x kesah lama baru ke.. yg ptg mahu dibaca isinya :)

:: Mutiara Kata ::

“Apabila kau ingin berteman janganlah kerana kelebihannya, kerana mungkin dengan 1 kelemahannya kau akan menjauhinya. Andai kau ingin berteman janganlah kerana kebaikannya kerana dengan 1 keburukannya kau akan membencinya. Andai kau ingin bersahabat janganlah kerana ilmunya kerana apabila dia buntu kau akan memfitnahnya. Andai kau ingin berkawan janganlah kerana sifat cerianya kerana dia tak pandai menceriakan mungkin akan menyalahkannya. Andai kau ingin bersahabat terimalah dia seadanya kerana dia juga manusia biasa.”