Tuesday, December 23, 2008

Sanah Helwah ya Bunayya Habibi...

Alhamdulillah... syukur atas segala nikmat dan rahmatNya...
maka genaplah hari ini ulangtahun pertama kelahiran nur kasih kami, Uwais Amzar bin Mohammad Najib...

Bila dikenang tentang setahun yang lepas, saat-saat yang mendebarkan tikaku sedang sakit untuk melahirkannya... selama lebih kurang 16 jam menanti untuk melahirkannya... Doktor Mirfat yang bakal menyambut kelahirannya berkata aku terpaksa mejalani satu pembedahan untuk melahirkannya kerana hingga saat itu baru 1cm terbuka..ianya sudah tentu sukar untukku dan juga anak yang bakal dilahirkan...sedang ketika itu, sakit makin terasa, si anak seakan tidak sabar untuk keluar ke dunia menemui umminya dan abinya..;)

Alhamdulillah tepat pukul 2.30pm, maka lahirlah bakal penyambung keturunan kami, bakal Da'ie Pembela Agama InsyaAllah...

Nama Uwais Amzar diberi atas persetujuan kami bersama... Uwais bermaksud Pemberian (anugerah Ilahi) dan Amzar bermaksud Yang Utama & Yang Mulia...maka jadilah ia Satu pemberian dari Allah yang pertama buat kami...(^-^)

Kalu mengikut nama Uwais: kami mengambilnya sempena nama seorang yang terkenal pada zaman Nabi SAW iaitu Uwais Al-Qarni...

"Pada zaman Nabi Muhammad SAW, ada seorang pemuda bermata biru, rambutnya merah, pundaknya lapang panjang, berpenampilan cukup tampan, kulitnya kemerah-merahan, dagunya menempel di dada selalu melihat pada tempat sujudnya, tangan kanannya menumpang pada tangan kirinya, ahli membaca Al Qur’an dan matanya mudah meneteskan airmata, pakaiannya hanya dua helai sudah kusut yang satu untuk penutup badan dan yang satunya untuk selendangan, tiada orang yang menghiraukan, tak dikenal oleh penduduk bumi akan tetapi sangat terkenal di langit.

Dia, jika bersumpah demi Allah pasti terkabul. Pada hari kiamat nanti ketika semua ahli ibadah dipanggil disuruh masuk surga, dia justru dipanggil agar berhenti dahulu dan disuruh memberi syafa’at, ternyata Allah memberi izin dia untuk memberi syafa’at sejumlah qobilah Robi’ah dan qobilah Mudhor, semua dimasukkan surga tak ada yang ketinggalan karenanya. Dia adalah “Uwais al-Qarni”. Ia tak dikenal banyak orang dan juga miskin, banyak orang suka menertawakan, mengolok-olok, dan menuduhnya sebagai tukang membujuk, tukang mencuri serta berbagai macam umpatan dan penghinaan lainnya..."



with his birthday presents from Abi and Hanin's Family..=)

dan ini khas untukmu ya bunayya habibi...:)



Tarikh ini juga tarikh kelahiran teman saya dan ulangtahun perkahwinan teman2 saya...hari lahir nurul jannah jamaluddin yg ke 26 thn, hari lahir akh Mus'ab Omar Tabi'e yg ke 23 thn, dan anniversary Kak Azlina Talib (Sdev iium) serta anniversary Adik Nabilah Ismail yg pertama... mg Bahagia dunia akhirat.. (^_^)

4 comments:

Ain Mardhiah said...

sanah helwa adik uwaiss.. ^_^ moga cepat besar dan jadi anak soleh utk ummu dan abu uwais.. ^_^

Anonymous said...

syukran kakak Ainul... Amiin...=)

ABU LUQMAN said...

السـَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاَتُهُ

>> Uwais
Ammu kira belum terlewat lagi untuk ucapkan "Selamat Hari Ulang Tahun yg pertama"
>> Sahabat2 blog
Sila kunjungi abubasyir.blogspot.com dan ardulmuqaddasah.blogspot.com - ada info terkini dari saya

Unknown said...

to ustaz Juhari: syukran 'ammu atas ingtan dan ucapan...:) doakan yg terbaik buat uwais yek.

ummu uwais: alhamdulillah saya baru je baca entry terbaru dr ustaz..menarik!!!=)

:: Mutiara Kata ::

“Apabila kau ingin berteman janganlah kerana kelebihannya, kerana mungkin dengan 1 kelemahannya kau akan menjauhinya. Andai kau ingin berteman janganlah kerana kebaikannya kerana dengan 1 keburukannya kau akan membencinya. Andai kau ingin bersahabat janganlah kerana ilmunya kerana apabila dia buntu kau akan memfitnahnya. Andai kau ingin berkawan janganlah kerana sifat cerianya kerana dia tak pandai menceriakan mungkin akan menyalahkannya. Andai kau ingin bersahabat terimalah dia seadanya kerana dia juga manusia biasa.”