Saturday, December 27, 2008

Muhasabah Bersama



Sempena Tahun Baru Hijrah 1430H dan tahun 2009M yg bakal membuka tirainya beberapa hari je lagi...



Bersama-sama kita tekadkan azam, tingkatkan iman, tingkatkan Taqwa, tunjukkan rasa kesyukuran, atas segala nikmat dan kurniaanNya dlm kehidupan sehari-harian...

Moga kita semua sentiasa tenang dalam inayahNya...bahagia dalam Rahmat dan KasihNya...

Subhanallah...Alhamdulillah...Lailahaillallah...Allahuakbar...

Buat teman-teman semua harap dimaafkan atas segala kekhilafan yang terjadi, sesungguhnya aku masih punya kelemahan yang sentiasa perlukan bimbingan... teguran membina..dalam membentuk diri ini menjadi mukmin/mukminah sejati...



Mengingati semula peristiwa hijrah Rasulullah SAW...menyingkap makna pengorbanan, ketuhanan, kehidupan dalam pencarian hidup yang lebih bermakna...

Muhammad Rasyid Ridlo dalam Tafsir Al-Manar menulis, ” Iman membangkitkan sinar dalam akal, sehingga merupakan petunjuk jalan ketika berjumpa dengan kegelapan dan keraguan. Dengan iman, seseorang akan muda mengatasi batu penghalang yang dapat menjatuhkan ke jurang kebinasaan. Iman menumbuhkan dalam diri manusia suatu pusat penelitian atas tiap detak-detak hati yang terlintas dan setiap pandangan yang terbentang. Dengan iman seseorang dapat melihat tembus sesuatu yang tersirat dalam kulit yang tersurat.

Hijrah Rasulullah SAW telah berlalu 15 abad silam, namun dari hijrah dan celah-celah peristiwanya, banyak sekali pelajaran yang dapat dipetik. Berikut beberapa di antaranya:

1. Pengorbanan.
Rasulullah SAW mengajarkan bahwa untuk mencapai suatu usaha besar dibutuhkan pengorbanan maksimal dari setiap orang. Rasul sendiri berhijrah dengan segala daya yang dimilikinya, tenaganya, pikiran dan materi, bahkan jiwa dan raga beliau. Ketika akan berhijrah Rasulullah pernah mengajak Abu Bakar, dan kala itu Abu Bakar membeli dua onta satu buat Rasul. Tetapi Rasul tidak mau menerima, dan maunya membeli. Ini wujud pengorbanan yang dicontohkan Rasulullah SAW.

2. Makna hidup.
Rasulullah SAW berangkat hijrah seraya memesan kepada Ali bin Abi Thalib untuk menggantikan beliau tidur di tempat tidur Rasul. Menggantikan Rasul yang sedang hijrah, berarti menggantikan siap mati. Bersedia menggantikan tidur Rasul adalah siap mepertaruhkan jiwa dan raga demi membela agama Allah.

3. Tawakkal dan Usaha.
Ketika Rasul dikejar dan akhirnya sembunyi di gua Tsur, Abu Bakar sangat khawatir dan gentar. Namun Rasulullah SAW menenangkan dengan mengatakan, “Jangan kuatir dan jangan sedih, sesungguhnya Allah beserta kita”.

4. Mukjizat 1 Muharram 1 Hijriyah.
Peristiwa Hijrah ini akhirnya ditetapkan Umar bin Khattab (581 - November 644) sebagai awal atau hari pertama dalam kalender Islam yang akhirnya disebut sebagai Kalender Hijriyah. Umar bin Khattab (bahasa Arab: عمر بن الخطاب) adalah salah seorang sahabat Nabi Muhammad yang juga menjadi khalifah kedua (634-644) dari empat Khalifah Ar-Rasyidin. Ia memiliki nama lengkap Umar bin Khattab bin Nafiel bin abdul Uzza, terlahir di Mekkah, dari Bani Adi, salah satu rumpun suku Quraisy. Orang tuanya bernama Khaththab bin Nufail Al Mahzumi Al Quraisyi dan Hantamah binti Hasyim.


Moga2 Allah Jadikan Subuhmu CAHAYA, ASARmu Bahagia, MAGHRIBmu Keampunan, ISYAKmu Keberkatan, & DOAmu Mustajab & Diluaskan REZEKImu, Dibuka Untukmu Pintu2 SYURGA yg LUAS tanpa SEMPADAN.. SLM MA'AL HIJRAH 1430...

"AKAL BUDI SINAR PERIBADI"

No comments:

:: Mutiara Kata ::

“Apabila kau ingin berteman janganlah kerana kelebihannya, kerana mungkin dengan 1 kelemahannya kau akan menjauhinya. Andai kau ingin berteman janganlah kerana kebaikannya kerana dengan 1 keburukannya kau akan membencinya. Andai kau ingin bersahabat janganlah kerana ilmunya kerana apabila dia buntu kau akan memfitnahnya. Andai kau ingin berkawan janganlah kerana sifat cerianya kerana dia tak pandai menceriakan mungkin akan menyalahkannya. Andai kau ingin bersahabat terimalah dia seadanya kerana dia juga manusia biasa.”