Sunday, November 22, 2009

Semalam... :D

Hari Jumaat pagi dalam pukul 10am, saya dan uwais ditemani Yana dan Syahirah pergi mengambil anakanda Hanin di rumah pengasuhnya, Ummu Haitham. Sampai je sana, Hanin sudah pn siap pakai baju cantik dan rambutnya diikat tocang 2.. comel.. mula-mula nampak mukanya seakan terkejut melihat saya tetiba datang. Kemudian tersenyum lebar..tahulah tu saya datang nak ambilnya.. ;) Sebelum pulang ke rumah, kami singgah sebentar ke rumah K.Ina sambil tengok2 anak2nya, nak jumpa juga dengan Ayuni, Nabila dan Rubiah yang sedang dalam shift jagakan mereka.. Saya kenal Ayuni dan Nabila masa ke Turkey dahulu.. :)

Sampai je rumah, uwais dan Hanin main bersama.. seronok depa ni.. lagi2lah uwais dah ada kawan nak bermain.. hihii.. lepas tu biasalah.. jap2 suara hanin nangis..jap2 suara uwais pula.. gaduh adik-beradik.. pastu senyaplah.. main sama2 semula.. Banyak Haninlah yang mengalah.. haha.. Pagi tu saya sediakan nugget ayam tempura dr Malaysia yg dibeli di Tol Kareem.. sedappp.. ;)

Petang pula lepas solat jumaat, hubby ajak jalan2 ke City Mall..nak raikan Hanin sebenarnya.. moga2 kuranglah rasa rindunya pada mama dan abinya sementara.. Nak bagi dia seronok! kebetulan pula ex-student hubby, Ehsan masa di KUIS dulu mahu berjumpanya.. Ehsan kini belajar di Mu'tah datang bersama zaujahnya serta beberapa orang adik2 student Mu'tah.. Jalan-jalan di Bandar Amman sambil shopping barang keperluan yang katanya banyak pilihan di sini.. :)

Hanin, Uwais suka sangatlah.. lebih-lebih lagi adanya kawan sebaya, Irfan juga ikut bersama bonda dan ayahnya.. comel mereka bertiga lengkap dengan baju sejuk serta topi masing2..hehe.. Sesekala jalan bersama seronok juga mereka.. Snap sikit gambar2 comel mereka.. hihii..

"uwais..meh duduk sebelah kakak.."

" Uwais, ok tak topi kakak..? "

hai irfan.. sejuknya hari ni kan..?

Bersama Ehsan dan zaujahnya.. Irfan dan hanin masih lena dalam Trolley..hehe

Hanin sedang nyenyak tido lagi..huhu..

Malam tu, K.Pah daang bersama anak2nya dan anak K.Ina.. dengan rumah bersepahnya..malu jugaklah..hihii..tapi sebab dengan K.Pah, so taklah malu sangat..kih2x.. kalu dia bawa Ayuni dan Rubiah malulah.. haha. Lepas mereka semua balik, saya salinkan pampers dan bersihkan diri anak2.. Time to bed! :D.. dua-dua saya buatkan susu botol. Uwais mmg takde masalahlah minum..Hanin yang nak kna tengok sebab dia memang tak minum susu botol. Tapi gembira saya bila tengok Hanin dapat hampir habiskan air susunya.. Alhamdulillah.. berjaya juga training dia.agaknya dah terpaksalah, tak dapat susu badan mamanya kan.. Mula-mula memang susah juga dia nak lelap matanya.. saya teruskan juga tepuk2 sambil dodoikan alunan zikir.. nampaklah mukanya yang seakan rindu pada mamanya..huhu.. sedih saya tengok..nampak dh berair matanya..tapi ditahan2.. hanin2..tabah betul kamu, walaupun kamu masih sangat kecil! masyaAllah.. Alhamdulillah akhirnya tidur nyenyak juga dia hingga pagi dengan wajah senyum.. :) Uwais lak minta saya tidurkan..jeles lah tu nampak umi peluk dengan Hanin je.. ;)

Esok paginya (sabtu) saya bersama hubby dan uwais pergi pula menghantar Hanin ke rumah tetahnya seperti mana saya janji nak hantarnya pada pagi sabtu.. huhu..sampai je rumah tetah tu, Hanin dah beratkan kaki utk melangkah..dia tahu kot kami nak tinggalkannya situ.. Masa anak tetahnya ambilnya dari dukungan saya, Hanin nangis2 tak mahu masuk.. huhu..siannya.. saya dan hubby cepat2lah balik..dah tengok dia nangis camtu.. nanti kalu tgu lama takut lama lak nangisnya..sampai saya tak sempat jumpa tetahnya dulu.. Uwais lak dengan muka yang jebik je sepanjang pulang ke rumah..dan masuk rumah, muka blur2.. seakan kehilangan sesuatu.. sedih lak tengok.. xpe, insyaAllah nanti ada masa umi amik kakak Hanin lagi k..

Selesai masak.. saya bersiap2 pula untuk ke rumah K.Ina.. menghantar sedikit juadah buat mereka. Saya datang bersama Yana yang tinggal berjiran dengan K.Ina. Rumahnya di atas rumah k.ina saja.. Lepas asar, K.Pah bersama anak2nya pula sampai. Hari hampir masuk maghrib.. Ayuni kata pada kami yang mereka terpaksa pulang ke Irbid dahulu sebab kalau dah malam, kemungkinan susah untuk dapatkan pengangkutan tambahan pula tentang keselamatan mereka juga.. Dah malam2 ni.. kami pun risau..

"Takpelah..biar akak je tengokkan mereka sementara tunggu Farah dan Faezah sampai.. " Farah call saya yang mereka masih berada di Irbid kerana 'service' yang nak bawa tu nak tunggu penuh keretanya baru bertolak. Waktu tu dah hampir pukul 7am. Masa tu K.Pah baru sampai dari Muhtar Mall bersama Ust Syed.. Legalah sikit..hihii.. sebelum tu, anak2nya pun saya kata tinggalkan je main dengan anak2 K.Ina.. senang juga mereka berdua nak berjalan.. (hehe..bagi chance depa dating..kih2x..)

K.Pah minta izin pulang dahulu sebab anak sulungnya exam esok dan yang lain2 sekolah. Saya pun panggil Yana di atas, minta tengokkan bersama saya.. (saya tetiba rasa lapar sebab baru teringat yang saya tak makan lagi sebelum keluar rumah td..huhu) Nasib hubby baik hati datang bawakan bekalan mee goreng untuk saya..hehe..

Alhamdulillah tak lama kemudian dalam pukul 8.30pm, Farah dan Faezah pun sampai.. Barulah boleh saya dan K.Pah pulang.. Yana pula tidurkan Bubu dulu, baru nak balik.. Erm, seronok juga dapat jumpa adik2 dari Irbid ni.. dah lama tak jumpa.. mg ukhuwwah terus terjalin, insyaAllah.. :D

Moral yang saya dapat belajar hari ni.. ukhuwwah.. dengannya dapat berganding bahu bersama, saling bantu-membantu.. saling memudahkan urusan masing-masing.. :) tu pentingnya bertolak-ansur, kasihnya hidup berjiran.. InsyaAllah Allah mudahkan semuanya..amiin..

ok, nak siapkan kerja rumah lak.. haha..

2 comments:

ayuni said...

salam..k.ayu~
smoga ukhuwah kite bkekalan smpi ke syurga..ameen~
insyaAllah,klu ad rezki yuni dtg sweileh lg..nti nk g umah k.ayu plak..:) hehe..
yuni rindu sgt bdak2 2..especeli Bubu..huhu..nti kem salam kat smua ek,kat k.yana,k.pah,nazirah,k.za n aiman (hehe..ramai plak)
k,take care~syukran~
uhubbukum fillah~
p/s:teringat mee goreng k.ayu yg sedap 2..!nyam2 :D

Unknown said...

wslm.. Ayuni..
InsyaAllah..amiin..

ahleen2.. heh ;)

insyaAllah sampaikan salamnya nanti..

take care!

:: Mutiara Kata ::

“Apabila kau ingin berteman janganlah kerana kelebihannya, kerana mungkin dengan 1 kelemahannya kau akan menjauhinya. Andai kau ingin berteman janganlah kerana kebaikannya kerana dengan 1 keburukannya kau akan membencinya. Andai kau ingin bersahabat janganlah kerana ilmunya kerana apabila dia buntu kau akan memfitnahnya. Andai kau ingin berkawan janganlah kerana sifat cerianya kerana dia tak pandai menceriakan mungkin akan menyalahkannya. Andai kau ingin bersahabat terimalah dia seadanya kerana dia juga manusia biasa.”