Saturday, November 14, 2009

Banyaklah Pulak...

Assalamu'alaikum wrt...

Erm, rasanya lama sangat tak update cerita-cerita di Sweileh tercinta (^-^) sepanjang minggu lepas.. Malas tu memang adalah.. selain sedikit busy dengan aktiviti mingguan serta kelas tajwid yang sekarang sudah memerlukan saya untuk mula menghafal surah2 di juzu' 30.. Di tambah pula cuaca yang sudah semakin sejuk.. bertambah2 lah kemalasannya.. huhu.. xpelah saya tulislah juga untuk tatapan khusus family di Malaysia.. apa-apapun.. ingat trade mark uwais.. Best!! haha


----------------------------------------------------------------------------------------------

Pada 2 minggu lepas pada hari sabtu, kami warga Melayu Amman telah menghadiri kelas mingguan liqa' tafaqquh yang disampaikan oleh Ust Mujahid Abu Bakar. Kalau dulu beliau bincangkan tentang hal-hal Fiqh islam, tapi pada kali ini beliau amat berminat untuk bincangkan tentang faraidh dalam Islam. Saya sememangnya sudah lama tinggalkan subjek ni semenjak tamat di Uia dulu.. cuba recall semula apa yang disampaikan.. ;)

Teringat masa belajar subjek ni di uia.. huhu..agak susah jugalah nak fahamnya lebih-lebih lagi tika persoalan tolak- kira- tambah pada setiap pembahagian kepada waris.. masa tu pada semester pertama belajar khusus utk non-muslim dan semester selepasnya ambil pula untuk Muslim punya.. subjek probate I dan II..

Harapnya ada sambungan lagi siri-siri dalam faraidh sebelum Ust Mujahid pulang ke Tanah Air nanti.. Ni pun dah 2 minggu xde liqa' atas sebab-sebab tak dapat dielakkan..huhu

--------------------------------------------------------------------------------------------

Pada Jumaat lepas pula kami hadiri majlis solat Hajat dan Tazkirah anjuran PPMAj juga.. Solat Hajat ini antara matlamat utamanya untuk mengeratkan silaturrahim sesama ahli di dalam PPMAj sendiri yang mana mereka ini terdiri daripada pelajar2 degree (Bakalareus), master (Majester) dan PhD (Dukturah).. Mungkin disebabkan masa dan kerja masing2 yang berbeza, nampak seakan mereka sedikit 'jauh' antaranya.. waima ukhuwwah itu sebenarnya sentiasa ada dan program seperti ini sangat baik demi satu peringatan dan muhasabah dalam memantapkan ukhuwwah antara mereka.. dan satu slot Tazkirah telah diadakan bersama di dalam majlis tersebut yang disampaikan oleh ust Yusrizal. Tazkirah ini bertajuk "Konsep Bagai Aur Dengan Tebing:Dalam Mencari Kecemerlangan Dunia Akhirat"


Beliau menerangkan terdapat banyak Ayat-Ayat Al-Qur'an dan Hadith2 Rasulullah yang menceritakan tentang ukhuwwah dan silaturrahim, bagaimana dikatakan jalinan ikatan itu, cara-caranya dan juga kepentingan kepada perlunya umat Islam bersatu dalam memartabatkan serta mensyiarkan Islam kepada seluruh alam. Titik permulaannya adalah Bersatu Hati.. Beliau juga menceritakan juga tentang cara-cara persahabatan oleh para sahabat di zaman rasulullah dahulu yang sepatutnya menjadi contoh kepada kita umat islam sekarang.. seandainya sudah baik terjalin, maka mesra-mesrakanlah selalu.. seandainya masih ada yang perlu diperbaiki, maka sama-samalah berusaha merapat-rapatkannya.. Sesungguhnya indahnya dalam bersahabat itu dipasakkan hanya keranaNya yg Maha Agung.. :)

Antara lain objektif solat hajat itu juga adalah untuk memohon kesejahteraan buat semua terutama yang mendapat ujian sakit apabila masuknya musim sejuk ni.. Ramai jugalah demam teruk, selsema, sakit kepala sebagainya.. sementelah yang baru tiba di sini, masing-masing baru nak menyesuaikan diri dengan cuaca dan persekitaran. Kami yang sudah lama di sini pun, sebenarnya ada juga dapat penangan sakitnya.. hehe.. Cuaca sejuk camni..mana nak sama sejuknya di Malaysia, kan.. ;) yang penting kena buat precaution dalam hadapi musim sejuk ni.. pakai baju tebal, berstokin, pasang sobah (pemanas rumah), pasang sakhonah (pemanas air) sebagainya. Makan dan minum pun perlu jagalah.. janganlah minum air sejuk. adeh.. alamatnya seluruh badanlah sejuknya..huhu..

Dan solat hajat juga buat mereka yang sedang hadapi minggu peperiksaan.. Memohon agar semuanya dipermudahkan dan menjawabnya dengan tenang.. ma'annajah Bittaufiq.. :)

Di akhir majlis, kami semua bermaaf-maafan sesama kami tanda sucinya ukhuwwah yang terjalin dan perlunya berbaik-baik sesamanya tambahan pula hidup di rantau orang ni banyak cabaran dan dugaan.. baiknya ukhuwwah itu, mampu membibitkan rasa hormat-menghormati , saling bantu-membantu semacam satu keluarga besar di sini. Mungkin tanpa sedar atau tidak, adanya tersalah kata, terlebih perbuatan yang mungkin memberi kesan di hati saudara kita. Sememangnya manusia tidak lepas dari membuat kesilapan, jangan pula bersikap sombong , rasa diri sempurna, malah berlembut hatilah dalam erti kata berlapang dada demi kemaslahatan Islam bersama.. :)

----------------------------------------------------------------------------------------------

Pada Isnin lepas, saya dan 3 lagi sahabat saya , Yana, Marwah, Ain ke kelas Tajwid kami seperti biasa. (Actually seorang lagi sahabat K.Pah tidak dapat hadir pada hari itu kerana masih demam.) Kali ini jadual kelasnya berubah.. menjadikan satu hari saja kelas tajwid kami pada setiap minggu.. maka waktunya jadi terlalu panjang dari pukul 8.30am hinggalah 12pm. Ada break sekejap selama setengah jam bagi renggangan otot2 dan saraf2 dek ketekunan memahami tajwid yang disampaikan ditambah sejuk yang menggamit ke seluruh badan.. hehe.. Guru yang mengajar juga sudah ditukar kepada ustazah 'Abir (ummu Ya'akob) yang amat konsisten dan berpengalaman. Sebelum dapat cikgu baru ni, kami diajar oleh Ustazah Amani yang mana beliau juga adalah Mudir di Markaz Khansa' ini. Seronok juga belajar dengan beliau cuma kadang-kala masa belajar kami sedikit terganggu apabila ada tamu yang datang dan adanya panggilan telefon. Memang busy sikitlah jadi Mudir ni.. sentiasa dicari untuk rujukan atas satu2 perkara.. ;)

Pada kelas kali ini kami belajar tentang Hukum Nun Sakinah dan Tanwin. Pengertiannya dari segi lughah dan istilah, contoh2 dan sedikit latihan 'on the spot' bagi kami mudah faham. Setakat ini baru masuk hukum Izhar dan Idgham. Ke kelas khusus sebegini barulah nampak sejelasnya tentang rangkaian-rangkaian setiap hukum yang mana ianya lebih detail dan clear nak bandingkan masa saya belajar di sekolah2 dahulu.. Best sangat sebab kelasnya 'hidup' dan adanya interaksi antara kami dan cikgu.. :) saya pula memintanya mengajar dalam bahasa arab fushah sebab saya tak faham sangat bahasa 'ammi (pasar) yang dia ajarkan. Alhamdulillah beliau pun bertukar ke Fushah dan baru saya dapat catch up apa yang dituturkan.. :)

Untuk kelas ini, saya meminta abi uwais jagakan uwais sementara saya ke kelas.. Tapi bila tengok ada tempat bermain di Markaz tersebut, saya rasa boleh untuk bawa saja uwais bersama, manakala abi bolehlah ke library atau berjumpa musyrifnya bagi rujukan-rujukan untuk tesisnya nanti.. Markaz ni ada untuk khidmat jagaan anak-anak kecil dan tadika.. so, ramai jugalah kanak-kanak di sini..riuh-rendah jugalah dengan suara-suara mereka. Meriah..!! :D

Moga saya dan sahabat2 terus istiqamah sehingga habisnya muhadarah ini..amiin.. :) Dan yang paling penting istiqamah dalam mengaplikasikan apa yang dipelajari dan apa yang telah dihafazkan..

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Dan pada Selasa malamnya pula, para akhawat ada usrah under ppmaj yang diadakan dirumah bonda Irfan (Puan Yana). Bagi permulaan usrah pertama ini, kami meminta Yana sendiri yang menyampaikan pengisian untuk kami. Sebelum itu Marwah membacakan surah Al-mukminun satu muka dan diterjemahkan pula oleh saya sendiri.

Kami meminta yana menguraikan tentang hal-hal psykologi yang mana itu adalah bidang khusus beliau tika mengajar di KDH sebelum mengikut suaminya sambung belajar di sini. Banyak perkara yang kami dapat timba dan kongsikan bersama.. Rasa lapang hati dan minda.. :) alhamdulillah... Untuk program usrah ni, kami hanya akan jalankannya cuma 2 minggu sekali agar masing-masing relax dan tidak rushing ditambah dengan kerja-kerja harian sebagai suri rumah dan kerja-kerja kuliah sebagainya.. Biar relaxxxx je rasa pergi ke usrah.. :) Dapat sikit2 takpe, asal konsisten..insyaAllah banyak manfaatnya bersama..

--------------------------------------------------------------------------------------------

Hari rabu pula akhawat ada kelas erobik. Actually erobik buat hari ahad dan rabu tiap minggu.. selepas solat asar dan habis sebelum maghrib.. Dikendalikan oleh Marwah (mama Hanin).. Kalau yang lanang-lanang (lelaki) ada sport mereka sendiri setiap minggu seperti futsal dan bola sepak serta badminton, kami setakat ini kami mampu untuk erobik jelah bagi ada sikit stretching2 dan nak rasa sehat juga kan.. ;) asyik duduk rumah je.. kadang2 stress juga.. bagi rehat2kan sikit minda.. dalam erti kata lain boleh jugalah nak usaha turunkan berat badan ni.. hehe..
--------------------------------------------------------------------------------------------

Dan pada malam semalam, telah diadakan juga Kursus Haji khususnya kepada bakal2 haji pada tahun ini. Bertempat di rumah Ust Mujahid dan penceramahnya adalah Ust Mujahid sendiri. Saya serta beberapa sahabat yang tidak dapat pergi pada tahun ini juga dapat menimba ilmu tentang fardhu haji ini. Sementelahan Ust Mujahid tahun ini adalah tahun terakhir beliau di bumi Jordan, jadi saya dan family mengambil kesempatan ini juga untuk bersama dengan ilmu-ilmu beliau. Boleh juga dijadikan sebagai preparation awal bagi hadapi musim haji tahun hadapan, insyaAllah..


Sememangnya kami telah berusaha untuk tunaikan haji juga pada tahun ini, tapi disebabkan masalah mendapatkan muwafaqah iqamah yang selalu ditunda, sehingga masuk sebulan baru siap muwafaqah. Hari ini hubby baru ke Mahfar untuk renew iqamah kami. Memang pelik sikit sistem di sini , benda yang remeh boleh jadi susah.. Takpelah, pengalaman lah tu hidup di negara orang.. Kalau dah itu gaya sistemnya, kita pun terpaksalah ikut kan.. huhu.. Tapi kami anggap semua itu sebagai ujian dan peringatan kami supaya lebih cepat perbaiki iqamah untuk tahun hadapan.. selebihnya hanya Allah lebih tahu HikmahNya.. Kami berharap agar di tahun hadapan kami diizinkan olehNya untuk menjadi tetamu bertemu di Kota Suci Mekah..amiin.

Sebelum pulang, kami bersalam-salaman dan ambil kesempatan ucapkan selamat jalan kepada semua yang akan berangkat ke Mekah.. Seronok bercampur hiba melihat wajah2 sahabat2 yang akan bertolak ke sana pada Isnin ini..

Buat Ust Mujahid, K.Ina, Shahrul, Marwah, Khairi, K.yuslina dan Abg Zul, moga perjalanan kalian semua dimudahkanNya serta mendapat haji yang mabrur, insyaAllah.. Doakan juga kami semua di sini agar selamat dan sejahtera semuanya..

----------------------------------------------------------------------------------------------

Sebelum tu, hubby ajak ziarah mama dan abi hanin sekeluarga sebelum mereka bertolak tunaikan haji lebih-lebih lagi katanya dah lama tak datang rumah mereka.. Sekarang jarak rumah sedikit jauh, menjadikan jarang untuk kaki ini menapak ke sana..hihii.. Tapi ingatan tetap ada tau.. Bak orang kata, Jauh Di Mata, tapi Dekat Di Hati.. :D

Lagi-lagi hanin dah jadi anak kami pun.. (anak susuan..) ;) memang kena sentiasa ditemujanjikanlah uwais dan hanin ni.. kalau jarang jumpa, dah besar nanti tak kenal pulak kakak susuan sendiri.. aish.. parah nanti kalau terjatuh hati pula.. na'uzubillah.. heh


Uwais memang suka sangat kalau sebut nak pergi rumah kakaknya.. asyik nama Hanin jelah sebutnya.. sampaikan laluan ke rumah Hanin pun dia dah ingat.. Ada satu hari tu saya kata nak jumpa Hanin, bila tengah jalan saya belok ikut jalan lain, dia tunjuk jalan yang biasa saya ikut..huhu.. pastu saya singgah sebentar rumah Yana lama, dia siap tak mau jalan.. nak kata 'umi ni salah jalan ni' agaknya.. haha.. uwais..uwais..


Buat kakak Hanin, nanti sepanjang peninggalan mama dan abi, duduk baik2 ye dengan tetah (nenek).. Hanin anak solehah.. Kalau ada apa-apa, minta tetah paggil umi ye.. insyaAllah umi datang tengok2 hanin juga.. :)

lumba minum air dalam botol.. sapa habiskan dulu.. yeayy!! pemenangnya adalah uwais..!! hehe

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Akhir kalam, Buat K.Pah dan Ust Syed sefamily, kami doakan agar cepat sehat sepenuhnya.. boleh pergi kelas sama-sama, jalan sama-sama ye.. :) الله يحفظكم



Sekian dulu cerita dari sweileh, Amman..


Ilalliqa' & Wassalam.


No comments:

:: Mutiara Kata ::

“Apabila kau ingin berteman janganlah kerana kelebihannya, kerana mungkin dengan 1 kelemahannya kau akan menjauhinya. Andai kau ingin berteman janganlah kerana kebaikannya kerana dengan 1 keburukannya kau akan membencinya. Andai kau ingin bersahabat janganlah kerana ilmunya kerana apabila dia buntu kau akan memfitnahnya. Andai kau ingin berkawan janganlah kerana sifat cerianya kerana dia tak pandai menceriakan mungkin akan menyalahkannya. Andai kau ingin bersahabat terimalah dia seadanya kerana dia juga manusia biasa.”