Thursday, September 2, 2010

Halaqah Sentuhan Qalbu: 31 Ogos 10

Assalamu'alaikum wrt...


(boleh klik di link atas untuk mendengar episod penuh)

Salam Ukhuwwah, Salam Kasih Sayang & Salam Kemerdekaan Malaysia ke -53...

sharing is Caring...

Halaqah Sentuhan Qalbu...

Umi sempat menonton secara online di episodnya bagi topik: Mengurus Dunia...

Alhamdulillah memang pengisian yang sangat menyentuh qalbu... lebih2 lagi di dalam segmen spiritual yang disampaikan dengan cemerlangnya oleh Saudara Aminul Rachman Pulungan, Jurulatih Kecerdasan emosi dan spiritual. menitis jua air mata ini...

Quote by Dr Danial Zainul Abidin,pendakwah, penulis buku, ahli panel pertama: " Orang yg berjaya mengurus dunia adalah mereka yang tangannya sibuk bekerja tapi hatinya sentiasa mengingat akhirat..."

"Laki-laki yang tidak dilalaikan oleh perniagaan dan tidak pula oleh jual beli dari mengingati Allah, dan dari mendirikan solat, dan dari membayar zakat. Mereka takut kepada suatu hari (di hari itu) hati dan penglihatan menjadi goncang." An-Nur (24:37)

Nota penting: Bahawa sesungguhnya sesuatu yang kita perolehi sebagai hasil kerja di dunia itu semua adalah mata wang- mata wang dunia yg hanya bernilai di akhirat jika diiringi oleh keikhlasan kepada Allah SWT.

" Apabila engkau berjalan ke pinggir samudera, kemudian engkau celupkan ujung jarimu ke dalam air samudera, sesudah itu engkau angkat jarimu dari dalam air, setitis air itulah kehidupan dunia, sedangkan air yang tinggal di dalam samudera itulah kehidupan akhirat." Hadis Qudsi


رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

No comments:

:: Mutiara Kata ::

“Apabila kau ingin berteman janganlah kerana kelebihannya, kerana mungkin dengan 1 kelemahannya kau akan menjauhinya. Andai kau ingin berteman janganlah kerana kebaikannya kerana dengan 1 keburukannya kau akan membencinya. Andai kau ingin bersahabat janganlah kerana ilmunya kerana apabila dia buntu kau akan memfitnahnya. Andai kau ingin berkawan janganlah kerana sifat cerianya kerana dia tak pandai menceriakan mungkin akan menyalahkannya. Andai kau ingin bersahabat terimalah dia seadanya kerana dia juga manusia biasa.”