Tuesday, April 27, 2010

Ukhuwwah?


Bismillahirrahmanirrahim.

Seringkali kita diperingatkan tentang peri pentingnya ukhuwwah fillah sebagaimana yang difirmankan oleh Allah SWT di dalam Al-Quran:
{ إنما المؤمنون إخوة} " Sesungguhnya mukmin itu adalah bersaudara ".(Al-Hujurat:10).

Tautan ukhuwwah ini diumpamakan oleh Rasulullah SAW seperti satu jasad sebagaimana yang disebutkan dalam hadisnya:

< مثل المؤمنين في توادهم وتراحمهم وتعاطفهم مثل الجسد إذا اشتكى منه عضو تداعى له سائر الجسد بالسهر والحمى >.

" Perumpamaan orang mukmin yang saling menyintai, mengasihi dan bersimpati, seperti satu jasad, jika salah satu anggota badan mengadu kesakitan, anggota badan yang lain turut merasa sakit dan demam ". (mafhum hadis).

Begitulah peri pentingnya ukhuwwah sesama muslim. Akan tetapi sejauh manakah kita mengaplikasikannnya di dalam kehidupan seharian kita? Perlu diingatkan setiap orang daripada kita datang dari latar belakang yang berbeza. Kondisi seseorang itu tidak sama dengan kondisi orang yang lain. Apa yang sering berlaku kita begitu mudah menjatuhkan hukuman terhadap seseorang tanpa selidik terlebih dahulu masalah yang sedang dihadapi.

Sayugia diingatkan setiap orang tidak dikurniakan kelebihan yang sama. Oleh sebab itu lelaki dan perempuan diciptakan untuk saling lengkap-melengkapi. Sekiranya setiap orang memainkan peranan dan saling lengkap-melengkapi, insyaallah akan memberikan kelebihan yang optimum kepada Islam itu sendiri.

Selain itu, dalam menjaga ikatan ukhuwwah ini kita perlu peka dengan ujian atau musibah yang berlaku terhadap seseorang. Jangan menyimbah minyak ketika api sedang marak, kelak membakar diri. Kemungkinan dia menegur sahabatnya itu, ketika sahabatnya itu baru ditimpa musibah seperti kehilangan orang yang tersayang, kecurian, kemalangan dan sebagainya. Bak kata Saiful Islam: "Hempedu simpati dalam persahabatan".

Dalam persahabatan, keihlasan merupakan elemen terpenting untuk mengekalkan kemanisan berukhuwwah. Walaubagaimanapun, seringkali berlaku ketidakikhlasan dalam persahabatan. Ada segelintir yang bersahabat untuk mencapai matlamat tertentu. Ini yang dikatakan matlamat tidak menghalalkan cara. Mereka mencari sahabatnya ketika susah, dan melupakannya ketika senang. Berapa ramai di kalangan kita yang sanggup mementingkan sahabatnya lebih daripada diri sendiri? Tepuk dada tanyalah iman.

Akhirannya, sama-samalah kita bermuhasabah diri. Pejamkanlah mata melihat kelemahan orang, cermin-cerminlah diri sendiri.


No comments:

:: Mutiara Kata ::

“Apabila kau ingin berteman janganlah kerana kelebihannya, kerana mungkin dengan 1 kelemahannya kau akan menjauhinya. Andai kau ingin berteman janganlah kerana kebaikannya kerana dengan 1 keburukannya kau akan membencinya. Andai kau ingin bersahabat janganlah kerana ilmunya kerana apabila dia buntu kau akan memfitnahnya. Andai kau ingin berkawan janganlah kerana sifat cerianya kerana dia tak pandai menceriakan mungkin akan menyalahkannya. Andai kau ingin bersahabat terimalah dia seadanya kerana dia juga manusia biasa.”