Wednesday, August 25, 2010

Ihya' Ramadhan PPMAj

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillah pada hari sabtu yg lepas, kami semua warga sweileh, Amman yg tinggal di sini bersama-sama meriahkan majlis ihya' ramadhan kelolaan oleh PPMAj. Walaupun bilangan kami yang sedikit, tapi tetap meriah. Ditambah pula dengan jemputan kepada pihak MSD terutama, Pengarahnya, Hj Sulaiman, Atase Pendidikan yg baru, Ust Saifuddin bersama isteri dan anaknya serta pegawai En. Azmir bersama keluarganya meriahkan lagi majlis tersebut.

Setinggi-tinggi tahniah buat adik presiden PPMAj, Ust Muhammad B. Sidek serta Ust Qudrotullah kerana berjaya kendalikan majlis tersebut walaupun dengan kekurangan ahli AJK nya... Alhamdulillah dengan kerjasama yg padu oleh abang2 mereka, mantan presiden serta para ustaz PhD yg ringan tulang membantu menyeliakan program agar berjalan lancar. Satu kerjasama yang sangat mantap! Tahniah semua!!!

Uniknya program ini, semuanya dikendalikan oleh pihak muslimin tersebut, dari A-Z! Dari perancangan hingga memasak! tahniah juga buat ketua chef nya, ust Shahrul@sagol :). Para ibu hanya menyediakan kuih-muih pencuci mulut.. Alhamdulillah moga kerjasama sebegini terus mantap dan eratkan ukhuwwah antara kita.. ^-^


Dalam majlis ihya' ini, satu slot diskusi bertajuk "Sadaqah Ramadhan" telah disampaikan dengan mantapnya diiringi slide show yg sangat menarik oleh Al-fadhil Ust Syed Mohd Helmi. Slot diskusi ini dibuat sebelum majlis berbuka puasa. Satu pengisian yang sangat berkesan dan peringatan tentang betapa pentingnya umat islam bersadaqah.. lebih2 lagi di dalam bulan Ramadhan yg mulia penuh barakah ini.

*******************************

Sedikit nota penting yg boleh dikongsikan bersama dari slide show tersebut: (credit to ust syed al-yahya :)

- Sadaqah dari kata sadaqa yang bererti benar.
- Orang yang suka bersadaqah adalah orang yang benar pengakuan imannya.
- Pengertian sadaqah sama dengan pengertian infaq iaitu mengeluarkan sebahagian dari harta untuk suatu kepentingan yang diperintahkan Islam.
- Tetapi sadaqah memberi maksud lebih luas daripada infaq kerana infaq hanya berkaitan dengan material.
- Walaupun kebanyakan kalimah sadaqah yang disebut dalam Al-Quran membawa maksud berzakat, namun perkara yang diperhatikan adalah bahawa, jika seseorang itu telah berzakat tetapi masih mempunyai kelebihan harta, sangat dianjurkan untuk berinfaq dan bersadaqah.

-Sadaqah sebagai bukti keimanan umat islam: di mana orang yang suka bersadaqah adalah org yang benar pengakuan imannya. Sekiranya ikhlas, dengan bersadaqah, Pahalanya berganda, malah bercambah-cambah rezekinya yang Allah janjikan. Maka, bersadaqahlah dengan hati yag penuh yakin, tawadhu' dan tawakkal kepadaNya. InsyaAllah moga diganjari pahala yang berlipat ganda.

Antara keutamaan bersadaqah:
- Dengan bersadaqah, dapat menghapuskan dosa sebagaimana sabda Nabi SAW yg bermaksud: “Sedekah dapat menghapus dosa sebagaimana air memadamkan api.” (HR. Tirmidzi, di shahihkan Al Albani dalam Shahih At Tirmidzi, 614)

- Mendapat Naungan di hari Akhirat : Sabda Nabi SAW bermaksud :
“Seorang yang bersedekah dengan tangan kanannya, ia menyembunyikan amalnya itu sampai-sampai tangan kirinya tidak mengetahui apa yang disedekahkan oleh tangan kanannya.” (HR. Bukhari no. 1421)

- Keberkatan pada Hartanya. Sabda Baginda SAW yg bermaksud: Harta tidak akan berkurang dengan sedekah. Dan seorang hamba yang pemaaf pasti akan Allah tambahkan kewibawaan baginya.” (HR. Muslim, no. 2588)

Dengan bersadaqah, rezekinya bertambah. Ajaibnya sadaqah, Semakin Bersadaqah, Semakin menjadi Kaya..MasyaAllah...

- Beroleh pahala Berlipat- ganda. Sebagaimana Firman Allah SWT yg bermaksud : “Sesungguhnya orang-orang yang bersedekah baik laki-laki maupun perempuan dan meminjamkan kepada Allah pinjaman yang baik, niscaya akan dilipat-gandakan (ganjarannya) kepada mereka; dan bagi mereka pahala yang banyak.” (al-Hadid: 18)

- Memasuki Syurga melalui pintu khusus.
“Orang memberikan menyumbangkan dua harta di jalan Allah, maka ia akan dipanggil oleh salah satu dari pintu surga: “Wahai hamba Allah, kemarilah untuk menuju kenikmatan”. Jika ia berasal dari golongan orang-orang yang suka mendirikan shalat, ia akan dipanggil dari pintu shalat, yang berasal dari kalangan mujahid, maka akan dipanggil dari pintu jihad, jika ia berasal dari golongan yang gemar bersedekah akan dipanggil dari pintu sedekah.” (HR. Bukhari no.3666, Muslim no. 1027)

- Menjadi Bukti Keimanan seseorang. Sebagaimana Sabda Rasulullah SAW bermaksud
“Sedekah adalah bukti.” (HR. Muslim no.223)

An Nawawi menjelaskan: “Iaitu bukti kebenaran imannya. Oleh karena itu sadaqah dinamakan demikian karena merupakan bukti dari Sidqu Imanihi (kebenaran imannya)”

Kepelbagaian sadaqah:
- Nak bersadaqah, x perlu tunggu kaya
- tanpa wang pun, kita masih boleh bersadaqah
- Senyum pun salah satu sadaqah yg paling mudah :) :)
- Amar Makruf Nahi mungkar (kerja kebaikan)
- menyelesaikan masalah orang lain
- membuang perkara yang menghalang di jalan, memberi khidmat dan sebagainya...

*****************************
Solat terawikh, kami solat berjamaah diselangkan 4 rakaat oleh satu slot ringkas tazkirah tentang matlamat puasa oleh Ust Saifuddin. Solat terawikh disambung kemudiannya hingga selesai solat witir.

Sebelum berakhir majlis, Ust Hj. Sulaiman memberikan sedikit ucapan serta merasmikan program Ihya' ramadhan 1431.

--------------------------------

banyak lagi program2 menanti sepanjang ramadhan ini... alhamdulillah... :)

Selamat Berpuasa semua umat Islam! صياماً مقبولاً و إفطاراً هنيئاً

No comments:

:: Mutiara Kata ::

“Apabila kau ingin berteman janganlah kerana kelebihannya, kerana mungkin dengan 1 kelemahannya kau akan menjauhinya. Andai kau ingin berteman janganlah kerana kebaikannya kerana dengan 1 keburukannya kau akan membencinya. Andai kau ingin bersahabat janganlah kerana ilmunya kerana apabila dia buntu kau akan memfitnahnya. Andai kau ingin berkawan janganlah kerana sifat cerianya kerana dia tak pandai menceriakan mungkin akan menyalahkannya. Andai kau ingin bersahabat terimalah dia seadanya kerana dia juga manusia biasa.”