Monday, October 19, 2009

Uniknya Open House PPMAj

Assalamu'alaikum wrt..

Salam Bahagia semua.. :)

Jumaat (16 okt) baru-baru ini kami, warga Melayu Sweileh, Amman ikuti program open house PPMAj yg dikendalikan oleh badan induk pihak PPMAj sendiri. Open House PPMAj ni lain dari lain sikit. Tercipta satu kelainan dari program rumah terbuka yg sebelum ini. Kalau biasanya orang adakan open house di rumah atau di dewan, tapi bagi open house PPMAj ni telah diadakan di luar kawasan Sweileh tempat tinggal kami apatah lagi di rumah salah seorang ahli. hihii.. Apa yang uniknya..?? Ha, open housenya di kawasan santai..yang terdapat diantaranya pengaliran air dari air terjun, bukit2 dan sedikit pohon2 yang hidup disekitarnya. Biasalah negara arab, susah sikitlah nak jumpa pohon2 hijau merimbun.. ;) nak jumpa ada saliran air ni pun susah jg.. Tetiba di wadi Syuaib ni ada pula air ala-ala Sungai congkak, Sungai Ulu Yam etc macam kat Malaysia.. :) walaupun airnya tidaklah sehebat di malaysia.. Actually wadi ni adalah saliran untuk pertanian setempat di musim panas. Dan tempat perkelahan keluarga juga bagi masyarakat arab.

faheem, khairi dan syahirah..

Yang seronoknya anak-anaklah.. lama benar tak jumpa air sebegini..main sakanlah depa dalam air ni.. :D Memang seronok tengok Faheem, Khairi, Syahirah main air bersama. Gembira betul mereka! Hanin dan Irfan pun tak ketinggalan termasuk mama hanin dan ummi faheem temankan anak-anaknya bermain.. Cuma uwais je yang tak mahu turun ke air..huhu. Macam uminya juga takde mood nak turun main.. hehe..

uwais tengok dari jauh je..

dan yg ni pula.. err.. rajinnya baca buku..!! anak bujang sapa ni ye.. hihii ;)

Seawal lebih kurang pukul 7am pagi kami bertolak ke sana dengan menaiki bus sekolah yg dipandu oleh Abu Walid yang disewa khas. Hampir sejam juga sampai mahu ke sana.

Sesampainya kami di sana, sudah ada beberapa orang committee yang sudah pun menunggu ketibaan kami. Oleh kerana tempat aktiviti kami di seberang laluan air, kami semua terpaksa lalui sedikit 'adventure' untuk menyeberangi laluan air tersebut. huhu.. Tapi semuanya berjalan lancar, alhamdulillah.. :)

Tentative Program..

Sedang program bermula, committee yang di bahagian masakan, sudah pun mula bakar sate untuk jamuan 'raya' kami :).




Bakar Sate sama-sama..

Program dimulakan dengan bacaan doa dan ucapan oleh pengerusi majlis, sdr. Syed Usamah serta diikuti sedikit ucapan dari Pengarah program, sdr. Qudratullah. Seterusnya ucapan dari wakil MSD, Ust Arman Md Rusoff yang tiba bersama pemandunya. Oleh kerana masih banyak program dan jemputan yang beliau perlu penuhi, Ust Arman memohon diri untuk meninggalkan majlis setelah sempat menjamah beberapa cucuk sate yang telah siap dibakar.

sdr Qudratullah selaku pengarah program yg dilantik

Ust Arman, atase pendidikan MSD

khusyuknya..


volunteer camerawoman hari itu.. pn Yana..hehe ;)

Aktiviti seterusnya acara beberapa permainan 'rehlah minda' bagi setiap kumpulan yang telah dibahagikan. Penerangan 4 permainan ini diterangkan oleh sdr. Shahrul dan sdr. Nuh. Sempat jugalah saya ambil 2 bahagian daripada acara2 tersebut. Sebagai meriahkan majlis.. ;) kumpulan tersebut dibahagikan kepada 4 iaitu 3 syabab dan 1 akhawat.


sdr Shahrul@ abi hanin beri penerangan tentang permainan

antara acara permainan: spontan! ni dr kumpulan 2

amboi..siap landing2 lagi.. khusyuk dengar penerangan..haha

Selesai acara santai permainan, kami semua menjamu selera dengan makan sate bersama nasi impit, kuah kacang dan timun. Banyak jugalah cucuk sate yang berbaki.. sate ayam dan sate daging..

uwais dan acik Nazz.. lepas makan sate..sukeee..

Lebih kurang pukul 11am lebih, kami semua mula berkemas untuk singgah pula ke Masjid dimana terletaknya di sana maqam Nabi Syuaib A.S. Di sana masing-masing mengambil kesempatan untuk berehat seketika seusai solat jumaat bersama. Kerana masih ada satu lagi program yang kami akan hadiri iaitu majlis open house En Asmat sekeluarga.

Di bawah sebahagian gambar2 santai di kawasan rehat Masjid....




2 orang rakan sebaya yg bijak bergaya dihadapan kamera.. ;) Yaya dan Nisrin

Then lebih kurang pukul 2pm lebih, kami terus bertolak ke rumah En Asmat. En Asmat adalah salah seorang pegawai dari ambassy malaysia di sini. Bertemakan serba merah, ber'canopy', memang nampak meriah ditambah pula selingan lagu2 raya yang dikumandangkan. Selain kami dari Amman, En Asmat juga menjemput student-student dari Irbid, Mu'tah dan Mafraq.

abg hazwan sedang melayan adik faheem.. :)

Menu kali ini ialah laksa johor, bihun sup, nasi kunyit atau pulut kuning bersama kari ayam, lemang bersama serunding daging serta beberapa jenis kuih-muih dan kek buah kukus :) alhamdulillah.. Terima kasih tuan rumah yang sudi menjemput kami semua.. :)

menjamu selera buat kali ke-2.. rezki2..

apalah yang disukakan sangat tuh..

gambar penutup: irfan dan hanin. si kecil sehati sejiwa..alalala comelnya..sedondon lagi.. ;)


sekian. Wassalam..


Note
: semoga open house sebegini mengeratkan lagi tali silaturrahim antara kita sesama umat islam..
Nak gambar lain, boleh ym kami ye..
insyaAllah kami 'share'kan..
:)

2 comments:

Unknown said...

aduss....lucu plak gaya cameraman tu. penuh semangat tul nmpk ye. siap ada assistant ek. hampeh tul ummi nih kenakan bonda irfan. xpe yg cun tu pict irfan n hanin....comel sgt.

Unknown said...

salam Bonda Irfan..
hehe..cantik apa gambar tu..sbb tu kita masukkan.. kih2x.. xpe, saja meriahkan entry kami ni.. ;) jgn mare..nnt cpt tua.. lalalala

:: Mutiara Kata ::

“Apabila kau ingin berteman janganlah kerana kelebihannya, kerana mungkin dengan 1 kelemahannya kau akan menjauhinya. Andai kau ingin berteman janganlah kerana kebaikannya kerana dengan 1 keburukannya kau akan membencinya. Andai kau ingin bersahabat janganlah kerana ilmunya kerana apabila dia buntu kau akan memfitnahnya. Andai kau ingin berkawan janganlah kerana sifat cerianya kerana dia tak pandai menceriakan mungkin akan menyalahkannya. Andai kau ingin bersahabat terimalah dia seadanya kerana dia juga manusia biasa.”